Läst 2012

1. Barbara Ehrenreich - Smile or Die
2. Niklas Orrenius - Jag är inte rabiat. Jag äter pizza.
3. Jonas Gardell - Oskuld och andra texter
4. Johann Wolfgang von Goethe - Den unge Werthers lidanden
5. Adam Mansbach - The End of the Jews
6. Haruki Murakami - Sputnikälskling
7. Mark Levengood - Sucka mitt hjärta men brist dock ej
8. Pär Lagerkvist - Gäst hos verkligheten
9. Eli Levén - Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats
10. Jonathen Franzen - Freedom
11. Jonas Gardell - Ett ufo gör entré
12. Jonathan Franzen - Tillrättalägganden
13. Mian Lodalen - Tiger
14. Daniel Åberg - Vi har redan sagt hejdå
15. Jontahan Safron Foer - Extremely Loud and Incredibly Close
16. Bodil Malmsten - Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig
17. Haruki Murakami - 1Q84 del 1
18. Jonas Gardell - Torka aldrig tårar utan handskar
19. F Scott Fitzgerald - The Great Gatsby
20. Gunnar Ardelius - Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket
21. Miranda July - No one belongs here more than you.
22. Sylvia Plath - The Bell Jar
23. Jane Austen - Pride and Prejudice
24. Kathryn Prescott - Niceville
25. Alice Kassius Eggers - Det är bara regn
26. Eli Levén - Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats (igen)
27. E. L. James - Fifty Shades of Grey
28. John Green - Looking for Alaska
29. Fredrik Backman - En man som heter Ove
30. Douglas Adams - The Hitchhikers Guide to the Galaxy

I början av året bestämde jag mig för att läsa minst 25 böcker, men det blev lite mer än så. Jag satte ett alldeles för lågt mål, för när jag väl hade nått det så saktade min lästakt av ordentligt. Därför blir det femtio i år i stället, så att jag får kämpa lite för det.

Årets bästa:  Eli Levén. Utan tvekan. Herregud vad omskakad jag blev. Du är rötterna som sover vid mina fötter... var som en feberdröm som sög in mig hårt och när jag läst klart var det som att jag blivit dängd i huvudet med en stekpanna. Den var mörk och smutsig men samtidigt så full av kärlek och det gick inte att göra annat än att kapitulera fullständigt. Eller kanske Sylvia Plaths The Bell Jar. Eller The Great Gatsby. Eller Freedom. 


Årets sämsta: 
Alltså. Jag läste Fifty Shades of Grey. Gör inte det. Inte så mycket på grund av de trista könsstereotyperna (som sög) eller det faktum att det var en sexroman, utan för att språket var så vidrigt att man ryste. Huh. Ryser bara jag tänker på det. Ett par exempel på hur dåligt språket är. Sen var Den unge Werthers lidanden helt odräglig. Jag tvingade och led igenom nästan allt. Det känns som att det säger en hel del om boken att den inte blev bra förrän huvudkaraktären tar livet av sig. 

Årets kvinnor: Bara 9 av 30 böcker var skrivna av kvinnor. Fan också. Bättring i systerskapet. 

Årets bästa reaktion: Det var helt ljuvligt att sitta där svart och svår och mordisk i klassrummet och läsa en bok som heter SMILE OR DIE. Mina klasskamraters reaktioner... Mm. 

Årets roligaste: Återigen Fifty Shades of Grey. Men inte med flit. Hehe. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0